ریحانة النبی

    بر رخ زیبای مهدی صلوات

    امام علی (ع): علم گنج بزرگي است که با خرج کردن تمام نمي شود.                   امام رضا (ع): به ديدن يکديگر رويد تا يکديگر را دوست داشته باشيد و دست يکديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.                  امام حسن عسکری (ع): عبادت کردن به زيادي روزه و نماز نيست، بلکه (حقيقت) عبادت، زياد در کار خدا انديشيدن است.                   حضرت محمّد (ص): طلب علم بر هر مسلماني واجب است، همانا خدا جويندگان علم را دوست دارد.                    امام علی (ع): آخرت نزديک وزمان ماندن در دنيا اندک است.                   امام علی (ع): کسي را که چهار چيز دادند از چهار چيز محروم نباشد :با دعا از اجابت کردن ،با توبه از پذيرفته شدن ،با استغفار از آمرزش گناه،با شکر گذاري از فزوني نعمت ها.                    امام علی (ع): آنان که وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند،وآنان که مهلت دارند کوتاهي ميورزند.                    حضرت زهرا (س): کسي که عبادت هاي خالصانه خود را به سوي خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترين مصلحت را به سويش فرو خواهد فرستاد.                    حضرت محمّد (ص): هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.                    امام رضا (ع): هر كس به رزق و روزی كم از خدا راضی باشد ، خداوند از عمل كم او راضی باشد.                    امام سجاد (ع): بارالها! مرا در هنگام غفلت به ياد خود آگاه گردان و در ايام فراغت به اطاعتت موفق بدار.

تقریرات برهان صدّیقین

18 اردیبهشت 1398 توسط قدمی

تقریرات برهان صدّیقین
تقریرات مختلفی از برهان صدّیقین عرضه شده است؛ میرزا مهدی آشتیانی در تعلیقه بر شرح منظومه حکمت سبزواری آنها را تا ۱۹ تقریر برشمرده و توضیح داده که اغلب آنها نزدیک به یکدیگر است. در اینجا سه تقریر از این برهان را ذکر می‌کنیم.
تقریر ابن سینا
ابن سینا موجود را، به واجب و غیر واجب تقسیم می‌کند؛ و موجود غیر واجب را ممکن الوجود می‌نامد.
او سپس در تقریر برهان می‌گوید: موجودی که حقیقتش امکان باشد، وجودش نمیتواند از جانب خودش باشد بلکه از ناحیه موجود دیگری موجود شده است.
حال این موجود دیگر، یا خودش ممکن است یا واجب؛ اگر واجب باشد که، همان مطلوب است و اگر ممکن باشد، دوباره همان سؤال پیش می‌آید و باید در نهایت به واجب برسد، و گرنه یا دور اتفاق می‌افتد و یا تسلسل و در نتیجه ممکنات باید تا بی‌نهایت باشد. آنگاه وی با ردّ دور، فرض تسلسل را هم ناگزیر از منتهی شدن به واجب می‌داند.
تقریر ملاصدرا
برهان صدّیقین با تقریر ملاصدرا جلوه‌ای دیگر یافت. او برهانش را محکمتر و روشن‌تر و شریف‌تر از براهین دیگر می‌داند.
او معتقد است حقیقتِ هستی، موجود است، بدین معنا که عین موجودیت است و عدم بر آن محال است؛ و از طرفی، حقیقتِ هستی در ذات یعنی در موجودیت و در واقعیت داشتنِ خود مشروط به هیچ شرط و مقید به هیچ قیدی نیست. هستی چون هستی است، موجود است نه به ملاک دیگر و نه به فرض وجودِ دیگر؛ پس هستی در ذات خود مساوی با بی‌نیازی از غیر و نامشروط بودن به چیز دیگر یعنی مساوی با وجوب ذاتی ازلی است. در نتیجه، حقیقت هستی، در ذات خود قطع نظر از هر تعینی که از خارج به آن ملحق شود مساوی با ذات لایزال حق است. از نظر ملاصدرا اصالت وجود، عقل ما را مستقیماً به ذات حقّ رهبری می‌کند نه به چیزی دیگر؛ و غیر حق را که البته جز افعال و آثار و ظهورات و تجلیات او نخواهد بود با دلیل دیگر باید پیدا کرد نه حق را.
تقریر علامه طباطبائی
در تقریر علامه طباطبائی، به هیچ مقدمه و مبدأ تصدیقی فلسفی (حتی اصالت وجود) نیاز نیست. او می‌گوید: قبل از آنکه بحث شود آیا واقعیت خارجی ماهیت است یا وجود، اصل واقعیت را می‌پذیریم که نقطه مقابل سفسطه است؛ زیرا سفسطه انکار اصل واقعیت است و فلسفه اثبات اصل واقعیت.
سپس با بیانی مبسوط، مستدّل می‌سازد که حتی فرض زوال واقعیت نیز امکان ندارد و می‌گوید: بنابراین، اصل واقعیت زوال پذیر نیست، زیرا از فرض زوالش ثبوتش لازم می‌آید و چیزی که از فرض زوالش ثبوتش لازم آید قهرا زوالش ذاتا محال است؛ و اگر زوالش ذاتاً محال باشد پس ثبوت و تحقق آن ذاتا ضروری خواهد بود و این ضرورت ذاتی در فلسفه همان ضرورت ازلی است.
نتیجه آنکه در اصلِ واقعیت، یک واجب الوجود بالذّات وجود دارد که به نحو ضرورت ازلی دارای واقعیت است. آنگاه که هر یک از موجودات بررسی شود، مشاهده می‌گردد که هر یک از اینها یا سابقه زوال داشته‌اند یا لاحقه زوال دارند. پس فهمیده می‌شود که هیچیک از اینها واجب بالذّات و واقعیت مطلق نیستند، بلکه بر آن واقعیت مطلق تکیه می‌کنند که همان واجب ازلی خواهد بود.
بنابراین تقریر، مسئله اثبات واجب، دیگر به هیچ مبدأ تصدیقی فلسفی نیاز ندارد و می‌تواند اولین مسئله فلسفی قرار گیرد. همچنین طبق این تقریر، اصل وجود واجب بدیهی می‌شود نه نظری.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: برهان صدیقین

موضوعات: كلام, متفرقه لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

ریحانه النبی

انتظار

قطعه گمشده ای از پر پرواز کم است

یازده بار شمردیم و یکی باز کم است

این همه آب که جاریست نه اقیانوس است

عرق شرم زمین است که سرباز کم است

ذکر امروز ( صد بار )

کتابخانه ریحانة النبی

ورود به کتابخانه ريحانة النبی

آمار بازدید وبلاگ

  • امروز: 13
  • دیروز: 2
  • 7 روز قبل: 22
  • 1 ماه قبل: 102
  • کل بازدیدها: 10888

رتبه

    کاربران آنلاین

    • نور الدین
    • عدالتی

    پیوندهای وبلاگ

    • اخبار کوثر بلاگ
    • بانك سوالات و جزوات حوزه هاي علميه خواهران
    • مشاهده مطالب منتخب
    • پیشنهاد مطلب منتخب
    • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
    • تماس